چگونه مسیر زندگی خود را پیدا کنیم ؟ ( هرم مازلو )

معرفی بهترین راه ها برای بازگرداندن آرامش به زندگی
با این راه آرامش را به زندگی آشفته تان بازگردانید
مهر ۲۶, ۱۳۹۶
Featured Video Play Icon
ویدیو آموزنده ی بادکنک با دکلمه زیبا
مهر ۲۸, ۱۳۹۶

چگونه مسیر زندگی خود را پیدا کنیم ؟ ( هرم مازلو )

هرم مازلو من میتونم موفقیت

هرم مازلو

چگونه مسیر زندگی خود را پیدا کنیم ؟ ( هرم مازلو )

هرم نیازها توسط آبراهام مازلو در سال 1943 تحت عنوان " نطریه انگیزه های فردی " مطرح شد . این هرم شامل طبقاتی است که نشان دهنده سطح مختلف نیازهای انسان و انواع آن میباشد. نیازهای طبقات پایین هرم مازلو شامل نیازهای اولیه و ابتدایی است ، اما هرچه در طبقات این هرم بالاتر میرویم به نیازهای متفاوت تری میرسیم که جنبه ی درونی و معنوی بیشتری دارند .
این هرم نشان دهنده مسیر حرکت انسان در مسیر ارضای نیازهای اوست که برای رسیدن به آنها باید از پایین این هرم شروع کرده و به ترتیب پس از برطرف کردن نیازهای هر طبقه به سراغ طبقه بعدی برود.

نگاه نزدیکتر به هرم مازلو :

طبقه اول : نیازهای اولیه یا فیزیولوژیک
این طبقه شامل نیازهایی میباشد که انسان برای بقا به آنها نیاز دارد . نیازهایی مانند نیاز به آب ، هوا ، غذا ، خواب و ...

طبقه ی دوم : نیازهای امنیتی
در طبقه ی دوم هرم مازلو موضوع نیازهای امنیتی مطرح میشود. شخص پس از آنکه توانست نیازهای اولیه خود را برای بقا مهیا کند متوجه نیازهای دیگری میشود که نیازهای امنیتی نام دارند. نیازهایی که شامل نیاز به امنیت جسمی و جانی ، و همچنین نیاز به امنیت شغلی و مالی میباشد. داشتن سلامت جسمی و روانی هم شامل همین طبقه میباشد.

طبقه سوم : نیازهای اجتماعی
در این طبقه نیازهای اجتماعی افراد مورد برسی قرار میگیرد . نیاز به حس تعلق به جامعه و داشتن یک جایگاه اجتماعی مانند جمع دوستان ، خانواده ، کشور و یا حتی تعلق به یک گروه طرفداری شامل این نیاز میباشد. یکی از مهمترین نیازهای این طبقه نیاز به ارتباط عاطفی نزدیک و یا نیاز به ازدواج است . باید توجه داشته باشیم که طبق این نظریه برای ازدواج لازم است که نیازهای اولیه و نیازهای امنیتی تامین شده باشد.

طبقه چهارم : نیاز به رضایت از خود و مورد احترام بودن (عزت نفس )
این مرحله شامل مواردی است که درونی تر و شامل مسائل روانی فرد میباشد. از دیگر موارد این بخش میتوان به نیاز به رضایت از خود و نیاز به دریافت احترام از جانب دیگران اشاره کرد. ارضای نیازهای این طبقه باعث میشود که شخص اولا از کسی که هست به عنوان یک انسان رضایت داشته و مورد احترام قرار گیرد. عدم ارضای این نیازها باعث عدم اعتماد به نفس و احساس سرخوردگی و عقده های درونی میشود.

طبقه پنجم : خودشکوفایی
این طبقه شامل نیازهایی است که از معنویت و اخلاقیات سرچشمه میگیرد و به انسان کمک میکند که در مسیر رشد و تعالی فردی به کمال نزدیک شود. در این طبقه شخص با رشد فکری و شخصیتی به حداکثر توانایی در عملکرد میرسد و از نشانه های این رشد میتوان به خلاقیت زیاد ، بداهه گویی ، و کسب شناخت درست و حقیقی از جهان اطراف اشاره کرد.حرکت به سمت فضایل اخلاقی و انجام فعالیت های خیرخواهانه از دیگر نشانه های رسیدن به خودشگوفایی میباشد.
این هرم میتواند مسیر حرکت انسان را سمت رشد فردی روشن کند و اولویت ها را در این مسیر مشخص کند . برای اینکه بدانید در کجای این مسیر هستید میتوانید جایگاه خود را روی هرم مشخص کرده و برای حرکت رو به رشد برنامه ریزی کنید .

 

چگونه مسیر زندگی خود را پیدا کنیم ؟ ( هرم مازلو )Reviewed by حسین اربابی on Oct 19Rating: 4.0چگونه مسیر زندگی خود را پیدا کنیم ؟ ( هرم مازلو )این هرم شامل طبقاتی است که نشان دهنده سطح مختلف نیازهای انسان و انواع آن میباشد . هرچه در طبقات این هرم بالاتر میرویم به نیازهای متفاوت تری میرسیم.

این هرم شامل طبقاتی است که نشان دهنده سطح مختلف نیازهای انسان و انواع آن میباشد . هرچه در طبقات این هرم بالاتر میرویم به نیازهای متفاوت تری میرسیم که جنبه ی درونی و معنوی بیشتری دارند .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *